Whitepaper free publicity

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Iedere organisatie wil positieve free publicity. Slechts weinigen halen echter de krant, nieuwssite of een aansprekend RTV-programma. Toch kun je als organisa­tie nieuwswaardig worden, waardoor journalisten jouw organisatie opeens zien staan. In deze whitepaper laten we je zien hoe free publicity werkt: wat de spelregels zijn, hoe je nieuwswaardig wordt en hoe je journalisten benadert.

Wat is free publicity?

Free publicity is persaandacht voor jouw organisatie, zonder dat je er het medium voor betaalt. Kranten, radio, televisie en nieuwssites besteden aandacht aan jou, aan je bedrijf of aan je producten en diensten, zonder dat je advertenties of zendtijd hebt gekocht.

Free publicity is goed voor jouw organisatie, want het heeft unieke voordelen. Je bent onverdacht; vrij van de verdenking dat dit reclame is. Jouw verhaal wordt gebracht door de beste boodschappers die er zijn. De informatie is afkomstig van een betrouwbare bron en geeft je de kans om invloed uit te oefenen, bijvoorbeeld op politieke besluitvorming of de publieke opinie. De perscontent blijft langer hangen dan een advertentie. Gebruik de beschikbare ruimte die je krijgt van redacties dus niet alleen om aandacht te krijgen voor je organisatie of je diensten, maar ook voor je visie. Hoe beter jij kunt vertellen waarom het belangrijk is dat jouw bedrijf wordt gezien en gehoord, hoe groter de indruk die jij maakt met free publicity. Het biedt meer informatiewaarde en heeft een hogere relevantie voor de ontvanger.

Hoe krijg je free publicity?

Hoe mooi free publicity ook is, journalisten zijn kritisch op jouw verhaal. Als het niet sterk genoeg is, belandt het onderop de stapel. Er is zo veel nieuws, dat ze scherp selecteren. Daarom is het belangrijk om journalisten te enthousiasmeren met jouw boodschap. Doe je dat op de goede manier, dan raken ze geïnteresseerd. Die interesse stimuleer je door een aantal spelregels in acht te nemen. Hierbij moet je denken aan zaken als nieuwswaarde, relevantie, kennis, stelligheid en een tegengeluid. Dus niet meer van hetzelfde.

Om free publicity te krijgen en dus nieuwswaardig te zijn, moet je eerste en aantal stappen doorlopen. Allereerst bepaal je de doelgroep en de doelmedia die je wilt bereiken. Vervolgens kies je de stelling of krantenkop: de probleemstelling. Vul deze intro aan met oorzaak en gevolgen en schets daarbij de (maatschappelijke) relevante. Geef oplossingen voor het onderwerp/probleem en sluit af met een uitnodiging aan de journalist. Dit is de doorkijk naar een verhaallijn. Daarna is het alleen nog zaak om het meest geschikte middel te bepalen om de redacties te benaderen. Dat kan een persbericht zijn, een perslobby op maat of heel soms een persbijeenkomst.

Voorbeelden free publicity

De beste voorbeelden voor free publicity vind je bij IVRM Reputatie. Het persbeleid dat wij voor onze opdrachtgevers voeren, is al meer dan 15 jaar een van de belangrijke pijlers onder onze dienstverlening om de reputatie van onze opdrachtgevers te versterken. Hier vind je een verzameling van uiteenlopende voorbeelden.

Download de whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Benieuwd hoe wij free publicity toepassen?

Mail of bel gerust met een van onze specialisten!

Neem contact op

Maarten Halsema

Managing Director
0653525196
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden