Whitepaper thought leadership

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Thought leadership maakt dat je een inhoudelijke positie inneemt die onderscheidend is. Deze is gebaseerd op écht vernieuwende inzichten. Onze whitepaper geeft je een leidraad om te komen tot een thought leadership-strategie.

Wat is thought leadership?

Veel organisaties noemen zichzelf thought leader of willen het worden. Maar events organiseren, whitepapers delen of content op je website plaatsen maakt je nog geen thought leader. Wat dan wel? Wat is thought leadership? Thought leadership is het uitdragen van een eigen, uitgesproken visie of een nieuw gezichtspunt op een specifiek thema (novel point of view), dat stakeholders op een andere wijze naar dat thema laat kijken. Doel hiervan is dat de organisatie kennis, inzichten en oplossingen biedt voor issues en problemen die voor stakeholders belangrijk zijn.

Voorkeurspositie

Thought leadership is voor veel organisaties een aantrekkelijk perspectief. Uit onderzoek en casestudies van Mignon van Halderen blijkt dat thought leaders een sterkere voorkeurspositie hebben dan andere organisaties. Thought leadership is bij uitstek geschikt om jouw organisatie te onderscheiden van je concurrenten. Zeker nu in veel markten nog nauwelijks een onderscheid mogelijk is op kwaliteit en service. Bovendien is het belang van kennis ongekend groot; thought leaders voorzien daarmee duidelijk in een behoefte van klanten en andere stakeholders. Een thought leadership-strategie helpt om de relevantie van de organisatie te vergroten, het vertrouwen van stakeholders te versterken en groei mogelijk te maken.

Vernieuwend perspectief

Thought leadership is een strategische keuze voor de positionering van je organisatie. Een thought leadership-strategie moet dan ook – net als iedere andere positioneringsstrategie – aansluiten bij de kern van de organisatie. Er moet een vernieuwend perspectief (novel point of view) relevant aanwezig zijn of ontwikkeld worden op het domein of de sector waarin de organisatie actief is, of op een maatschappelijk vraagstuk. Denk bijvoorbeeld aan het energievraagstuk, veiligheid, privacy, de toenemende zorgvraag, de klimaatverandering of uitputting van grondstoffen. Thought leadership heeft betrekking op alle drie de niveaus van positioneren (mede gebaseerd op de positioneringshiërarchie van Roland van Kralingen) Dit zijn:

  1. businesspositionering (de kern van de organisatie);
  2. merkpositionering (de differentiatie);
  3. communicatiepositionering (de profilering).

Thought leader worden in drie stappen:

  1. Ontdek waarin jouw organisatie zich onderscheidt ten opzichte van concurrentie;
  2. Ontwikkel een eigen visie of standpunt die dit onderscheid benadrukt;
  3. Deel kennis en inzicht hierover met je publiek om je thought leadership tot uitdrukking te brengen.

Thougth leadership: voorbeelden

Thought leadership moet maatschappelijk relevant zijn en richt zich dus niet alleen op klanten of medewerkers, maar op alle stakeholders. Enkele voorbeelden van thought leadership: Akzo Nobel positioneert zich  op het gebied van human cities en laat hier een vernieuwend perspectief zien en horen. Philips doet dit door een nieuw perspectief voor een gezondere toekomst te laten zien. En Dove onderscheidt zich door zich te positioneren op het domein van echte schoonheid. Stuk voor stuk inspirerende voorbeelden van thought leaders in hun markt.

Download de whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Benieuwd hoe wij thought leadership aanpakken?

Mail of bel gerust met een van onze specialisten.

Neem contact op

Maarten Halsema

Managing Director
0653525196
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden