Engagement meten: een ode aan de gluurder

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Je kent het type wel; kijken, kijken, maar niets liken. Meer dan de helft van de social media-volgers van een bedrijf bestaat uit dit soort ‘gluurders’.

28 mei 2019 – Toch komen zij maar in 5% van de data uit social media-analyses terug. Een gemiste kans, vindt Mark Schaefer, auteur van Marketing Rebellion. Hij noemt dit de ‘thunderous value of zero engagement‘. Toch meten de meeste marketeers de effectiviteit van hun social media-strategie aan de hand van engagement: hoe vaak worden we geliked, gevolgd en gerepost?

90-9-1

Nielsen publiceerde de 90-9-1 engagement-regel, die stelt dat een netwerk meestal voor 90 procent bestaat uit passieve gebruikers, voor 9 procent uit bijdragers en dat slechts 1 procent creëert. Als maar zo’n klein deel van je publiek uit ‘engagers’ bestaat, is dit dan wel de beste manier om de effectiviteit van je social media-strategie te meten?

Gluurders zijn waardevol

Het simpelweg zien en lezen van jouw content maakt gluurders al van grote waarde, stelt ook marketeer Heidi Cohen. Denk aan klanten die je aanspreken op content. Of werknemers die, hoewel zij niet reageren op posts, beter begrijpen waar het bedrijf mee bezig is en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.

Passieve gebruikers hebben dus wel degelijk invloed op jouw top of mind-positie. Ze laten zich alleen moeilijker meten.

Bron: PR Daily

Sterk je reputatie met de juiste social media-strategie

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij je social media-strategie? Wij helpen je graag verder met het uitwerken én uitvoeren van een ideale strategie voor jouw organisatie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden