Corona-aanpak KLM luidt zwanenzang in

KLM heeft nog maar zo’n 10 procent van het gebruikelijke aantal vluchten in de lucht vanwege het coronavirus. Toch lijkt de ernst van de pandemie nog niet te zijn doorgedrongen tot de bestuurders van onze nationale luchtvaartmaatschappij. KLM vliegt nog dagelijks op New York, de grootste brandhaard van het virus op dit moment, zonder daarbij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. De door de jaren heen geprezen nationale trots is nu ernstig in gebreke. Dit luidt wellicht de zwanenzang in van een bedrijf dat zo vitaal is voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid.

Temperatuur

Eind maart liet KLM weten te bekijken of zij het controleren van de lichaamstemperatuur van reizigers die met de maatschappij vliegen, uit gaan breiden. Tot dan toe controleerde de blauwwitte zwaan alleen van reizigers naar Seoul en Singapore de temperatuur en werden er gezondheidscontroles uitgevoerd onder passagiers die naar Canada vliegen. Maar de dagelijks uit New York vertrekkende passagiers worden ongemoeid gelaten. Terwijl New York toch het corona-epicentrum van de wereld is. KLM zegt: ‘We zijn aan het kijken of we de temperatuurcheck kunnen uitbreiden naar meer bestemmingen, zowel vanaf Schiphol als op buitenstations’. Maar met alleen kijken gebeurt er niets. Deze besluiteloosheid zou wel eens meer ellende kunnen opleveren dan reputatieschade alleen.

Aandelenpakket

KLM heeft het de laatste jaren zwaar onder de vleugels van moederbedrijf Air France-KLM S.A. Zo zwaar zelfs, dat de Nederlandse staat in februari 2019 het aandelenpakket in Air France-KLM opschroefde tot 12,68%. Met het aandelenpakket wil het kabinet de Nederlandse publieke belangen borgen, aangezien luchthaven Schiphol en zijn belangrijkste gebruiker KLM van groot belang zijn voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. KLM presteert beter dan Air France en dat willen wij Nederlanders weten ook. De goede reputatie van KLM werd weer een beetje robuuster.

Social media

Ook het webcareteam van KLM wordt geroemd (en terecht). De verrassende posts en adequate reacties op bijvoorbeeld Twitteraars heeft hen zelf een prijs opgeleverd: De Beste Social Award. Maar met communicatie maak je niet recht wat organisatorisch krom is. KLM, waarom doe je je door de jaren heen zorgvuldig opgebouwde reputatie nu zo veel geweld aan?

Reputatiemodel

Eén van de belangrijkste drivers van het reputatiemodel is ‘maatschappelijke relevantie’. De maatschappelijke bijdrage van een organisatie als KLM is zeker in coronatijd essentieel voor burgers. Maar ook de driver Leiderschap is er één die ten tijde van crises door de maatschappij van organisaties wordt verwacht. Zeker van een hoogvlieger als KLM. Als twee van de vijf pijlers onder de reputatie van je organisatie broos blijken, hoef je geen wiskundige te zijn om te concluderen dat de reputatie op een wankel kaartenhuis begint te lijken. KLM, voorkom dit en kom in actie. Toon leiderschap en laat je maatschappelijke relevantie zien: test alle passagiers die vertrekken uit New York ter plaatse en communiceer daar transparant over.

 

Communicatie in coronatijd: FAQ & advies

Wil je weten hoe je zelf in deze coronatijd moet communiceren? Check dan onze FAQ of neem contact op met één van onze specialisten.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden