Management Impact interviewde Maarten Halsema: 'Leiders lijden aan reputatiefobie'

basic1-114_user_man Redactie IVRM

‘De identiteit van een organisatie is de som van de meningen van de mensen die er werken.’

9 november 2018 – CEO Maarten Halsema van IVRM Reputatie is er duidelijk over: het innemen van een standpunt over maatschappelijk kwesties is goed, en helpt organisaties juist om zichtbaar te zijn. Maar toch gebeurt het heel weinig. Waarom zijn leiders en managers toch zo bang om ergens een mening over te hebben?

Draaiknoppen van de reputatiemachine

Halsema denkt dat het te maken heeft met angst: ‘Reputatiemanagement wordt vaak gelijkgesteld aan crisiscommunicatie. Waar reputatie is, is crisis. Reputatie wordt vaak ingezet vanuit defensief perspectief. Daardoor lijden leiders en managers aan reputatiefobie. Maar het gaat in de huidige tijd juist om de maakbaarheid van je reputatie.’ Er zijn steeds meer communicatiekanalen, middelen en methoden om proactief in te zetten, vindt Halsema: ‘Je moet je beseffen dat je reputatie wordt gevormd door drivers zoals goed werkgeverschap, innovatie, prestaties, maatschappelijk nut en leiderschap. Samen met de communicatiemiddelen zijn dat de draaiknoppen van je reputatiemachine waarmee je je reputatie naar een hoger niveau brengt of bijstuurt.’

Lees het hele artikel op Management Impact.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden