Reputatie steeds belangrijker voor participatiemaatschappijen

Het tijdperk na corona noodzaakt participatiemaatschappijen tot nieuwe inzichten om bedrijven en hun rendementsverwachtingen te beoordelen. Naast cijfermatige onderbouwingen en de ESG-toets beïnvloeden reputatie-aspecten zoals leiderschap, maatschappelijke relevantie en omgevingssensibiliteit nog sterker de goodwillpositie en de koers-/winstverhouding. Dat stelt Maarten Halsema, directeur van IVRM Reputatie. Participatiemaatschappijen houden hier in hun investeringsbeleid onvoldoende rekening mee.

Halsema: “Meer aandacht voor reputatie maakt zowel de kansen als verborgen risico’s voor toekomstige rendementen zichtbaar en inzichtelijk. Bijvoorbeeld als het gaat om hoeveel een bedrijf investeert in medewerkers en een duurzame bedrijfsvoering of hoe serieus het rekening houdt met de ontwikkeling van publieke sentimenten.”

Ook Tjarda Molenaar, directeur van de brancheorganisatie van de Nederlandse Vereniging voor Participatiemaatschappijen (NVP), erkent in de nieuwste aflevering van de IVRM-podcast OnBrandScan de waarde van een beoordeling op reputatie: “Het is een optelsom van verschillende factoren die, naast financiële overwegingen, voor een investeringsbeoordeling van belang zijn.”

Groeiende impact

Door de coronacrisis is een goede reputatie nog belangrijker geworden: bedrijven worden maatschappelijk steeds kritischer beoordeeld. Molenaar wijst erop dat investeerders het goede voorbeeld moeten geven: “Het is juist nu belangrijk om samen het gesprek aan te gaan en betrokkenheid op de lange termijn te tonen. Gelukkig doet de overgrote meerderheid van participatiemaatschappijen dit. Het zijn vaak incidenten die reputatieschade veroorzaken.”

Deze incidenten kunnen gevolgen hebben. Een beoordeling op reputatiethema’s zoals wederkerigheid en goed werkgeverschap is een zinvolle aanvulling op investeringsafwegingen. Zeker nu zichtbaar wordt dat ook grote concerns zich steeds meer concentreren op zaken als duurzaamheid en MVO.

Andere blik

Molenaar denkt dat corona ook de werkwijze van participatiemaatschappijen niet onberoerd laat: “Een aantal bedrijven zal veel tijd nodig hebben om te herstellen en bepaalde businessmodellen zullen uit de tijd blijken te zijn. Dat vraagt om een andere blik. Wel denk ik dat het model van participatiemaatschappijen die bedrijven met kapitaal en kennis ondersteunen overeind blijft.”

We betreden een tijdperk waarin geloofwaardigheid en het vertrouwen van het grote publiek een steeds grotere rol spelen. “Een goede reputatie zegt veel over je betrouwbaarheid”, aldus Molenaar. “Gaat een bedrijf voor een kwartje meer naar een ander? Ben je als bedrijf ook bereid een leverancier te helpen?”

Toekomstbestendigheid versterken

Wie zijn reputatiepijlers verwaarloost, loopt de kans om zijn klanten, personeel, adverteerders, investeerders en daarmee zijn bestaansrecht te verliezen. Halsema: “Maar wie proactief op deze pijlers stuurt, versterkt zijn (reputatie)waarde en daarmee zijn toekomstbestendigheid.” Sturen op reputatie is niet alleen van nut, maar wordt zelfs een noodzaak. Want, stelt ook Molenaar tot slot: “Een bedrijf dat nu niet op zijn reputatie let, is straks moeilijker verkoopbaar.”

ABONNEREN OP ONBRANDSCAN PODCAST

Communicatiespecialisten van IVRM Reputatie voeren samen met Stef Heutink en Maarten Halsema de redactie van de serie OnBrandScan. Iedere uitzending schuift een CEO of specialist aan die zijn of haar visie op merk, marketing en reputatie geeft aan de hand van een prikkelende stelling.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden