Routekaart naar thought leadership
Ook al ben je de beste in je vak, heb je geweldige businessideeën en ben je een held voor een handjevol trouwe klanten. Als niemand je verder kent, groeit je business niet. En als niemand je kent, ben jijzelf het grootste probleem. Dat stelt Michael Humblet in zijn boek Nobody knows you.
26 oktober 2020 – Organisaties opereren in een transparante samenleving waarin ze nauwlettend in de gaten worden gehouden door een publiek dat steeds hogere eisen aan hen stelt. Zij zijn zich meer dan ooit bewust van hun reputatie, profilering en maatschappelijke relevantie. Maar hoe stijg je als organisatie nou uit boven de rest en geniet je het vertrouwen van stakeholders als thought leader?
5 stappen om van expert naar thought leader te gaan
Michael Humblet onderscheidt in zijn boek vier stappen hoe je van expert naar thought leader transformeert. Spoiler alert! De belangrijkste tip van Humblet (en tevens ons eigen mantra): zorg dat je zichtbaar bent en dat je standpunten helder zijn. Je zult partij moeten kiezen.
Stap 1. Insider
Volgens Humblet bevinden de meesten van ons zich in de fase van de action leader, ook wel de insider genoemd. Je bezit veel kennis over een onderwerp die je deelt met klanten, experts, collega’s en vrienden, maar je doet geen actieve pogingen om je inzichten te delen voorbij die gesloten kring.
Stap 2. Expert
In een volgende fase wordt de insider een expert. Een fase waarin de meeste freelancers, oprichters en leidinggevenden zitten volgens Humblet. Je staat geregeld op het podium, geeft webinars, schrijft blogs, en plaatst een aantal van je inzichten online. Dit is een eerste stap in proactief handelen, in het schalen van de deskundige informatie die je hebt. Je voelt in deze fase het potentieel van je expertise, maar je hebt niet de aantrekkingskracht die bij het ware thought leadership hoort.
In deze fase klagen veel mensen over hoeveel werk het is er één te worden, aldus Humblet. Dat ligt volgens hem aan het feit dat zij zich niet realiseren dat je het delen van kennis schaalbaar kunt maken. Elke organisatie heeft meerdere topexperts in zijn rangen, maar benut hun expertise nauwelijks of niet buiten de grenzen van de eigen organisatie. Terwijl je nét dat moet doen.
Stap 3. Influencer: opinion leader
In deze derde fase beginnen je als expert je mening te geven over zaken die je na aan het hart liggen. Je toon wordt vaak zelfverzekerder en je presentaties worden goed doordacht. Als aspirant-opinion leaders verspreid je meer informatie, waardoor je invloed én inkomsten groeien. De keerzijde van deze fase is de komst van negatieve kritiek en mensen die online ruzie met je zoeken. Tegelijkertijd duiken je eerste echte fans op. Je bereik neemt langzaam toe omdat je consistent publiceert en een slimme distributie hebt uitgedacht.
In deze fase wordt persoonlijke branding belangrijker en professioneler. Dit is volgens Humblet tegelijk ook de fase waarin veel opinion leaders een plateau bereiken. Opnieuw onderschatten ze volgens hem het potentieel om het beter te doen. Een opinion leader is nog geen thought leader.
Stap 4. Autoriteit: thought leader
Maar een mening hebben is niet hetzelfde als impact hebben. Slechts een paar mensen en bedrijven worden thought leaders. Dit is het domein waar het gezag heerst van mensen met wier mening rekening wordt gehouden. Een thought leader is volgens Humblet een opinion leader met net dat tikkeltje extra. Je hebt een paar boeken geschreven, organiseert events, kortom: je bent het gezicht van je organisatie.
Vandaar de tip van Humblet voor experts en opinion leaders die die laatste extra push nodig hebben: zorg dat je zichtbaar bent en dat je standpunten helder zijn. Je zult partij moeten kiezen. Hoe helderder je standpunten, hoe gemakkelijker het wordt voor het publiek om een mening over je te vormen.
Bron: MT
Contact
Heb je vragen of wil je meer informatie? Download dan onze whitepaper ‘Thought Leadership in woord en daad’ of neem rechtstreeks contact met ons op.