Zo komt jouw contentstrategie wél van de grond
Contentstrategie staat bij iedere organisatie op de agenda. Strategen hebben de neiging om klanten en relaties te zien als data. Maar data doen geen bestellingen, dat doen klanten van vlees en bloed.
20 november 2018 – Je ziet dat dit besef vaak ontbreekt bij het maken van een contentstrategie. Praktisch denken zit ingebakken bij de contentmakers, niet bij de strategen. Maar de makers trekken zich niet zo veel aan van van data, zij kiezen de kortste route naar hun publiek. Vaak vinden zij de contentstrategie onwerkbaar.
Leg verbinding tussen strategie en uitvoering
Hoe sluit je strategie en uitvoering nou beter op elkaar aan? De basis is dat content altijd een communicatiedoel moet dienen. ‘Bij een contentstrategie heb je ook te maken hebt met de contentmarketingstrategie en met de overkoepelende merkstrategie. Deze drie strategieën moeten naadloos op elkaar aansluiten en elkaar versterken,’ merkt Eric Verweij, contentstrateeg van de Rabobank, terecht op in een publicatie op FD Effect. De informatiebehoefte van je publiek moet centraal staan, want dit is de doelgroep die je in beweging wil krijgen. Als dat lukt, neemt de kans toe dat het ook wel goedkomt met het winnen en benutten van data.
Zet je contentstrategie op één pagina
Een contentstrategie hoeft geen boekwerk van tientallen pagina’s te zijn. Een A4’tje waarop invulling wordt gegeven aan onderstaande stappen met bijbehorende checklist waaraan content moet voldoen, biedt een prima vertrekpunt. Het resultaat? Content die door de juiste ogen wordt gezien en de steeds schaarser wordende aandacht op zich gericht weet.
- Beschrijf je merk, de organisatiedoelstellingen en communicatiedoelstellingen
- Breng je doelgroep in kaart en stel hun informatiebehoefte vast
- Bepaal je boodschap
- Selecteer de kanalen voor je content op basis van je doel en doelgroepen
- Stem je content af op het kanaal
- Evalueer en optimaliseer je contentstrategie en middeleninzet
Laat je contentstrategie vliegen
Of het nu gaat om een betere online vindbaarheid, om meer leads te genereren of om meer betekenis te geven aan de relatie met je klanten; een contentkalender helpt je regie te houden op je contentstrategie zodat deze kan gaan vliegen.
Check onze contentcampagne ‘Sterker op het werk’
Onze contentcampagne ‘Sterker op het werk’ voor Zorg van de Zaak is bekroond met de SAN-award. Dit is de enige marketing- en communicatievakprijs voor contentcampagnes van, voor en door adverteerders. Naast de erkenning door vakgenoten heeft de campagne Sterker op het Werk het bewustzijn en de noodzaak van mentale weerbaarheid onder werkgevers én werknemers vergroot. Ontdek wat jij kunt leren van deze prijswinnende contentcampagne.