Netflix toont zich onbaatzuchtig leider
Vorige maand kondigde Netflix’ Chief Content Officer Ted Sarandos aan een 100 miljoen dollar fonds op te richten voor alle financieel ernstig getroffen medewerkers die betrokken zijn bij stilliggende filmproducties. Daarnaast besloot Netflix noodhulp te bieden aan wereldwijde nationale filmfondsen waar Netflix een grote productiebasis heeft liggen. Deze fondsen dreigen te bezwijken onder de grote financiële druk omwille van COVID-19.
Schenking zonder tegenprestatie
Netflix hoopt dat meerdere partijen zullen volgen om op die manier de culturele sector te redden, zoals Hulu en HBO. Tevens benadrukt het bedrijf dat zij met de schenking geen tegenprestatie eist. Netflix dwingt geen productierechten af of andere dergelijke privileges.
Belofte; why of purpose
Wij plaatsten recent een nieuwe aflevering van onze podcast OnBrandScan, waarin merkexpert Marc Oosterhout uitlegt dat in tijden van crises, bedrijven de kans krijgen om hun belofte, why of purpose waar te maken. Bedrijven suggereren vaak dat ze hun maatschappelijke steentje bijdragen. De coronacrisis is hét moment om die belofte waar te maken.
Netflix laat leiderschap zien
Netflix neemt het voortouw door niet af te wachten totdat de Amerikaanse overheid de knoop doorhakt wat betreft steun voor de culturele sector, maar die vraag aan hen zelf voor te leggen. ‘Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country’. De streamingdienst toont hiermee leiderschap. Bovendien verliest het haar stakeholders niet uit het oog. Sterker nog, zij beschermt haar voornaamste stakeholders door een belangeloze schenking. Die onbaatzuchtigheid en leiderschap maakt dit bedrijf een voorbeeld van een merkbelofte doen én nakomen in tijden van crises.