Postcode Loterij speelt met reputatie
De Nationale Postcode Loterij adverteert dat er in mei €12,5 miljoen aan extra prijzen te winnen zijn, te besteden bij ondernemers in de buurt. Naar eigen zeggen om lokale ondernemers in deze “moeilijke tijd” te helpen. Wij worden uitgenodigd om deze armlastige ondernemers “mee te helpen”, door mee te spelen met, juist ja, de Postcode Loterij. Hiermee zet de organisatie haar reputatie als Goede Doelen Loterij op het spel.
Goede Doelen loterijen
De Nationale Postcode Loterij is onderdeel van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.. Deze organisatie is opgericht vanuit het ideaal structureel geld te genereren voor goede doelen-organisaties die bijdragen aan een betere en leefbare wereld. Een nobel streven natuurlijk, maar dat is niet de reden waarom mensen meespelen. En de Postcode Loterij heeft daarin een bijzonder profiel. Het is bij mijn weten de enige loterij waarbij mensen niet meedoen in de hoop iets te winnen, maar uit angst dat de buren iets winnen en zij niet. En uitgerekend deze loterij vraagt ons om ondernemers te helpen. Niet door vouchers te kopen of door boodschappen te doen bij de speciaalzaken, nee; door mee te spelen met een kansspel.
Gokken
De Postcode Loterij is dus niet zozeer begaan met onze ondernemers in nood, maar wil zoveel mogelijk mensen aan het gokken krijgen – wat meedoen aan een loterij feitelijk is. In deze tijd, waarin ons een recessie boven het hoofd hangt, is het ongepast om mensen ervan te overtuigen hun geld te vergokken. Daarnaast is het de taak van gokbedrijven om spelers te beschermen tegen verslaving. Hen oproepen om iets goeds te doen voor de lokale ondernemer, juí door te gaan gokken, is een maatschappelijke druk die daar niet mee strookt.
Reputatiewaarde
Of deze handelswijze de reputatiewaarde van de Postcode Loterij doet kelderen, valt te bezien. Feit is dat het de organisatie in ieder geval geen goed doet. Eén van de drivers van ons reputatiemodel is Werkomgeving, waarvan integer en ethisch gedrag een wezenlijk element is (zie onderstaand het model). Aangezien hier op z’n minst het vermoeden bestaat dat de advertentiecampagne van de Postcode Loterij ethisch gezien op of over het randje is, draagt het niet bij aan de reputatie van de kansspelaanbieder. Houd het zuiver en lever een échte maatschappelijke bijdrage, waardoor je maatschappelijk relevant bent en blijft. Maar doe dit niet over de rug van je doelgroep.
Reputatiemanagement
Proactief en constructief reputatiemanagement loodst je door zwaar weer. Wil je weten hoe je met reputatiemanagement jouw reputatiewaarde verhoogt? Neem dan contact met ons op.